Nejlepší banka
Nejlepší pojišťovna Nejlepší banka
10.9.2015 | Hospodářské noviny

Účtů zdarma rychle přibývá

CENY ZA SPRÁVU KONT SE NADÁLE LIŠÍ I O TISÍCE KORUN ZA ROK

 

Konto zdarma donedávna nabízely v Česku jen menší dravé banky. V poslední době se ovšem situace obrací a účty, za jejichž správu nemusí klient nic platit, si je možné otevřít i v některých velkých bankách s rozsáhlou pobočkovou sítí.

            Velké banky se přitom účtům zdarma dlouho bránily. Sázely na to, že pro zákazníky je klíčová hlavně šíře a kvalita poskytovaných služeb. Jenže právě díky bezplatným kontům jim dokázaly menší banky přetáhnout odhadem stovky tisíc klientů. A proto i velké banky začaly na konta zdarma měnit názor.

            „Novinky, s nimiž banky přicházejí, odrážejí snahu získat nové klienty, nebo si alespoň udržet postavení na trhu,“ říká k pohledu velkých bank na bezplatné účty Zdeněk Tůma, partner KPMG ČR, odpovědný za služby pro finanční instituce.

 

Odpověď velké čtyřky

 

Z velké bankovní čtyřky zavedla bezplatný účet jako první UniCredit Bank, která s touto novinkou přišla v loňském roce. Teď podobnou možnost nabízí také ČSOB. U obou bank stačí, když klientovi účtem měsíčně proteče několik tisíc korun – a má konto bez poplatků.

            Právě tah ČSOB vyvolává otázky, jak zareagují její největší konkurenti: tedy Česká spořitelna a Komerční banka. Tyto dvě banky už jako jediné na českém trhu nenabízí bezplatný účet, který může klient dostat za jednoduchých podmínek. Zákazník musí splnit současně několik věcí, aby na něj dosáhl: nestačí pouze určitý obrat na účtu, ale například musí mít u banky také hypotéku.

            Podle neoficiálních informací, které banka nekomentovala, zvažuje Česká spořitelna, že by mohla nabídnout jednoduchý bezplatný účet letos v listopadu.

 

Lidé poplatky řeší

 

Že je výše poplatků pro klienty nejdůležitějším kritériem při výběru banky, si finanční domy uvědomují. Ukázaly to výsledky 7. ročníku výzkumu Nejlepší banka a Nejlepší pojišťovna 2015, který pro Hospodářské noviny zpracovala agentura Datank.

            Průměrné měsíční náklady na správu účtu letos podle ní činí 97 korun. To je o dvě koruny méně než v loňském roce.

            Klient, který však požaduje co nejnižší náklady na vedení účtu, může ve srovnání se zákazníkem, který naopak výši poplatků neřeší, ušetřit až několik tisíc korun ročně. Rozdíly mezi nejlevnějšími a nejdražšími účty se navíc prohlubují – v některých případech přesahují dokonce pět tisíc korun za rok. Zatímco některé banky „spořivým“ klientům za časté využití účtů i platí, jinde naopak zákazník bance za využívání účtu dává několik stovek měsíčně.

            Nové dravé banky ale na český trh nepřinesly jen účty zdarma, ale i další změny, říká ředitel pro finanční instituce společnosti IBM ČR Roman Mentlík. „Velké zavedené banky se sice jejich aktivitami necítí ohroženy, musí na ně ovšem reagovat. Malé banky přispěly například k tomu, že se celkově zlepšil přístup ke klientům,“ tvrdí Mentlík. Očekává, že se banky budou zejména svou vstřícností k zákazníkům vzájemně sbližovat.

 

Více čtěte ve speciální příloze HN Banky a pojišťovny

 

***

 

Novinky, s nimiž banky přicházejí, odrážejí snahu získat nové klienty, nebo si alespoň udržet postavení

 

na trhu. Zdeněk Tůma partner KPMG ČR

 

O autorovi| František Mašek, frantisek.masek@economia.cz


zpět

Partneři: Vyhlašovatel:
IBM pwc Hospodářské noviny
Odborní partneři:
Česká bankovní asociace Česká bankovní asociace