Nejlepší banka
Nejlepší pojišťovna Nejlepší banka
8.8.2016 |

Velké porovnání bank. Projděte si nejvýhodnější účty pro různé typy klientů

Jaký účet je pro vás nejvýhodnější? Nerozhoduje jen banka, ale také vaše chování.

HN přináší velké srovnání nákladů na vedení účtu pro šest typů klientů.

Vyberou si studenti i nároční zákazníci, ne vždy jsou nejvýhodnější tzv. mladé banky.

O tom, kde dostanete nejvýhodnější bankovní účet, nerozhodují jen ceníky bank, ale také vaše chování - tedy jak často a rozumně využíváte bankovní služby. I když ale míříte naslepo jako "bezstarostný" klient z následujícího přehledu, máte vždy jistotu, že v takzvaných mladých bankách (Air Bank, Equa bank, Fio banka nebo Zuno Bank) dostanete účet, který bude patřit k výhodnějším.

Ukazují to žebříčky nákladů pro šest typů bankovních klientů, jak je sestavila analytická agentura Datank v rámci ankety Nejlepší banka 2016, kterou pořádají Hospodářské noviny.

Ani o velkých bankách ale nejde obecně říci, že tam vždy zaplatíte více. Komerční banka nabízí nejvýhodnější účet pro studenty a ČSOB zase pro "spořivé" klienty.

Projděte si podrobné srovnání průměrných měsíčních cen za jednotlivá konta pro různé typy bankovních klientů. Může vám pomoci při výběru výhodnějšího účtu a k úspoře i několika tisícikorun ročně – rozdíly v nabídkách jsou totiž značné.

Bezstarostný klient

Jak draho vyjde bezstarostnost

Banka

Název produktu

Náklady

Equa bank

Běžný účet

22,70 Kč

Air Bank

Malý tarif

35,80 Kč

Raiffeisenbank

eKonto Smart

68,70 Kč

Fio banka

Osobní účet

103,30 Kč

UniCredit Bank

UKonto

122,80 Kč

Sberbank

Optimal

178,70 Kč

Waldviertler Sparkasse

Osobní účet

198 Kč

Raiffeisenbank im Stiftland

Běžný účet

222,50 Kč

Poštovní spořitelna

Osobní účet

198 Kč

ČSOB

Plus konto

236,20 Kč

Komerční banka

Můj účet

260,30 Kč

Moneta Money Bank

Genius free & Flexi

260,80 Kč

Oberbank

Žirokonto

311 Kč

Česká spořitelna

Osobní účet II

325,30 Kč

Expobank

Expo Active

329,80 Kč

U Zuno ani mBank nelze podávat příkazy v klasické "papírové" podobě na pobočkách, proto u tohoto typu klienta nejsou ve srovnání. Zuno pobočky nemá, mBank na nich příkazy nepřijímá.

"Bezstarostný" klient si nechává zasílat výpisy poštou, jednou za měsíc vybere peníze na pobočce své banky (5000 Kč), jednou z bankomatu své banky (3000 Kč), dvakrát v měsíci se staví i u bankomatu konkurenčních bank (výběry po 1000 Kč) a dvakrát v roce vybere i z bankomatu v cizině (po 3000 Kč).

Za měsíc má dvě příchozí platby a pět odchozích plateb, z toho jednu zadanou na pobočce a zbylé přes internetové bankovnictví. Kartou zaplatí u obchodníků šestkrát měsíčně, celkem za 4800 korun. Na účtu má nastaveno jedno inkaso měsíčně, jednou za rok změní na pobočce nastavení trvalého příkazu.

Měsíční obrat na účtu má 25 tisíc korun a průměrný zůstatek na účtu je 70 tisíc korun.

Definice klienta: Bezstarostný, lehkomyslný, klient produktivního věku, který nemá zájem o bankovní nabídku ani o nastavení svých služeb. Se záležitostmi ohledně svých financí chce trávit co nejméně času, ideální je pro něj je vůbec neřešit.

Vzhledem k poměrně dobrému finančnímu zajištění neřeší výši poplatků ani úspornost svého jednání při využívání bankovních služeb. Od své banky vyžaduje maximální jednoduchost a takzvanou "uživatelskou přívětivost", nepotřebuje detailní přehled o bankovních produktech. K platbám využívá bezhotovostní i hotovostní způsob úhrady, s bankou komunikuje jak osobně - na pobočce, tak prostřednictvím elektronického bankovnictví.

Konzervativní klient

Kolik zaplatí konzervativní klient

Banka

Název produktu

Náklady

Air Bank

Malý tarif

25 Kč

Equa bank

Běžný účet

41,20 Kč

Raiffeisenbank

eKonto Smart

49,60Kč

Fio banka

Osobní účet

87,50 Kč

Waldviertler Sparkasse

Osobní účet

143,60 Kč

UniCredit Bank

UKonto

167,90 Kč

Raiffeisenbank im Stiftland

Běžný účet

189,70 Kč

Moneta Money Bank

Genius Free & Flexi

193,70 Kč

ČSOB

Plus konto

199,60 Kč

Poštovní spořitelna

Osobní účet

199,60 Kč

Komerční banka

Můj účet

227,30 Kč

Česká spořitelna

Osobní účet II

244,60 Kč

Sberbank

Aktiv

253,70 Kč

Oberbank

Žirokonto

277,50 Kč

Expobank

Expo Active

351,50 Kč

U Zuno ani mBank nelze podávat příkazy v klasické "papírové" podobě na pobočkách, proto u tohoto typu klienta nejsou ve srovnání. Zuno pobočky nemá, mBank na nich příkazy nepřijímá.

"Konzervativní" klient si nechává zasílat výpisy poštou, jednou za měsíc vybere peníze na pobočce své banky (3000 Kč) a jednou z bankomatu své banky (3000 Kč). Na pobočce také jednou za měsíc vloží na účet hotovost (3000 Kč).

Za měsíc má dvě příchozí platby a šest odchozích plateb, z toho dvě zadané na pobočce a zbylé přes internetové bankovnictví. Kartou zaplatí u obchodníků třikrát měsíčně, celkem za 2400 korun.

Na účtu se mu měsíčně provádí také jedno inkaso a jedno SIPO, jednou za rok změní na pobočce nastavení trvalého příkazu. Měsíční obrat na účtu má 20 tisíc korun a průměrný zůstatek na účtu je 60 tisíc korun.

Definice klienta: Konzervativní klient vyššího věku (66 a více let) s důrazem na tradiční produkty a přístup banky. Ve svém chování v oblasti financí je konzervativní a to vyžaduje také od své banky. Sám nevyhledává inovace a nové produkty bank, občas je však využívá.

Disponuje středně vysokým zůstatkem na účtu, jeho obrat i počet provedených transakcí je však nízký. Platby provádí bezhotovostním i hotovostním způsobem, přestože s bankou komunikuje i prostřednictvím elektronického bankovnictví, větší důraz klade na osobní tradiční přístup banky.

Náročný klient

Jak je drahé být náročný klient

Banka

Název produktu

Náklady

Air bank

Malý tarif

-33,70 Kč*

Sberbank

Optimal

-0,70 Kč

UniCredit Bank

Premium

-0,70 Kč

Expobank

Expo Global

0 Kč

Zuno Bank

Účet Plus

0 Kč

Equa bank

Běžný účet

1,50 Kč

Fio banka

Osobní účet

26,30 Kč

Raiffeisenbank

eKonto Smart

33 Kč

ČSOB

Plus konto

59,30 Kč

Poštovní spořitelna

Online účet

63,30 Kč

Komerční banka

Můj účet

78 Kč

Moneta Money Bank

Genius Free & Flexi

94,50 Kč

mBank

mKonto

105 Kč

Oberbank

Žirokonto Plus

148,40 Kč

Waldviertel Sparkasse

Popular

151,30 Kč

Česká spořitelna

Osobní účet II

157,30 Kč

Raiffeisenbank im Stiftland

Běžný účet

159,70 Kč

* do záporu se bilance dostává díky úrokům připisovaným na účtu

"Náročný" klient chce elektronické výpisy, pětkrát měsíčně vybírá z bankomatu své banky (celkem za 17 500 Kč), jednou v měsíci se staví i u bankomatu konkurenčních bank (3000 Kč) a třikrát v roce vybere i z bankomatu v cizině (po 5000 Kč).

Za měsíc má tři příchozí platby a devět odchozích plateb přes internetové bankovnictví. Kartou zaplatí u obchodníků osmkrát měsíčně, celkem za 8000 korun. Na účtu se mu měsíčně provádí také dvě inkasa a dvakrát za rok změní přes internetové bankovnictví nastavení trvalého příkazu.

Měsíční obrat na účtu má 50 tisíc korun a průměrný zůstatek na účtu je 100 tisíc korun.

Definice klienta: Náročný, rozvážný klient v produktivním věku. Má poměrně dost peněz a disponuje vysokým zůstatkem na účtu (1,5 milionu korun). O nabídce produktů a služeb je rád podrobně informován.

Zajímá se o své finance, vyžaduje však k tomu profesionální přístup banky, kvalitní poradenství a péči o něj jako o zákazníka. Běžný účet využívá poměrně hodně (počet transakcí).

Vyžaduje osobní přístup banky, v každodenním kontaktu však využívá také elektronické bankovnictví. Při platebním styku volí bezhotovostní formu.

Racionální klient

Kolik zaplatí racionální klient

Banka

Název produktu

Náklady

Air Bank

Malý tarif

-33,30 Kč

Sberbank

Optimal

-0,40 Kč

UniCredit Bank

UKonto

-0,40 Kč

mBank

mKonto

0 Kč

Zuno Bank

Účet Plus

0 Kč

Equa bank

Běžný účet

0,40 Kč

ČSOB

Plus konto

8 Kč

Poštovní spořitelna

Online účet

8 Kč

Fio banka

Osobní účet

8,80 Kč

Moneta Money Bank

Genius Free & Flexi

10,10 K

Raiffeisenbank

eKonto Smart

11,30 Kč

Komerční banka

Můj účet

39 Kč

Waldviertel Sparkasse

Osobníí účet

87 Kč

Oberbank

Žirokonto Plus

97,30 Kč

Česká spořitelna

Osobní účet II

103,10 Kč

Raiffeisenbank im Stiftland

Běžný účet

105,10 Kč

Expobank

Expo Active

159,40 Kč

* do záporu se bilance dostává díky úrokům připisovaným na účtu

"Racionální" klient chce elektronické výpisy, třikrát měsíčně vybírá z bankomatu své banky (po 2000 Kč) a jednou ročně vybere i z bankomatu v cizině (5000 Kč).

Za měsíc má tři příchozí platby a šest odchozích plateb přes internetové bankovnictví. Kartou zaplatí u obchodníků šestkrát měsíčně, celkem za 6000 korun. Na účtu se mu měsíčně provádí také jedno SIPO a jednou za rok změní přes internetové bankovnictví nastavení trvalého příkazu.

Měsíční obrat na účtu má 30 tisíc korun a průměrný zůstatek na účtu je 50 tisíc korun.

Definice klienta: Velmi dobře informovaný, má přehled o nabídce nejen své banky. Při využívání bankovních služeb se chová velmi racionálně, cena produktů a služeb však pro něj není při výběru banky jediným kritériem.

Vedle ceny zohledňuje také kvalitu a poskytovaný servis. Od své banky vyžaduje zejména výhodnou nabídku, která mu umožní využívat produkty a služby úsporně. Na svém běžném účtu disponuje středním zůstatkem. Svůj účet využívá poměrně hodně, výhradně bezhotovostním způsobem (je to pro něj výhodnější).

Šetřivý klient

Kolik zaplatí šetřivý klient

Banka

Název produktu

Náklady

ČSOB

Plus konto

-0,10 Kč

Equa bank

Běžný účet

-0,10 Kč

Moneta Money Bank

Genius Free & Flexi

-0,10 Kč

Poštovní spořitelna

Online účet

-0,10 Kč

Sberbank

Aktiv

-0,10 Kč

UniCredit Bank

UKonto

-0,10 Kč

Air Bank

Malý tarif

0 Kč

Fio banka

Osobní účet

0 Kč

mBank

mKonto

0 Kč

Zuno Bank

Účet Plus

0 Kč

Raiffeisenbank

eKonto Smart

1,10 Kč

Komerční banka

Můj účet

24 Kč

Waldviertel Sparkasse

Osobní účet

57,90 Kč

Oberbank

Žirokonto

69 Kč

Raiffeisenbank im Stiftland

Běžný účet

71,90 Kč

Česká spořitelna

Osobní účet II

92,90 Kč

Expobank

Expo Active

149 Kč

* do záporu se bilance dostává díky úrokům připisovaným na účtu

"Šetřivý" klient chce elektronické výpisy, jednou měsíčně vybírá z bankomatu své banky (3000 Kč). Za měsíc má jednu příchozí platbu a čtyři odchozí platby přes internetové bankovnictví.

Kartou zaplatí u obchodníků čtyřikrát měsíčně, celkem za 3200 korun. Měsíční obrat na účtu má 15 tisíc korun a stejný je i jeho průměrný zůstatek.

Definice klienta: Informovaný, má přehled o nabídce bank a zejména cenách, které nabízí. Svůj běžný účet využívá spíše méně, platby však provádí výhradně bezhotovostním způsobem, právě kvůli výhodnějšímu zpoplatnění o kterém má přehled.

V komunikaci s bankou se spokojí s elektronickým přístupem, návštěvu na pobočce ani osobní přístup bankéře nevyžaduje. Jeho hlavním požadavkem směrem k bance je levnost nabídky.

Nechce platit více než musí, proto hledá vždy cenově nejvýhodnější nabídku.

Student

Jak výhodné je být student

Banka

Název produktu

Náklady

Komerční banka

G2

-25,40 Kč

Raiffeisenbank im Stiftland

Běžný účet studenti

-15,90 Kč

ČSOB

Studentské konto

-0,10 Kč

Equa bank

Běžný účet

-0,10 Kč

Moneta Money Bank

Genius Student

-0,10 Kč

Poštovní spořitelna

Online účet

-0,10 Kč

Sberbank

Aktiv

-0,10 Kč

UniCredit Bank

UKonto pro mladé

-0,10 Kč

Waldviertel Sparkasse

S-Club účet

-0,10 Kč

Air Bank

Malý tarif

0 Kč

Fio banka

Osobní účet

0 Kč

mBank

mKonto

0 Kč

Zuno Bank

Účet Plus

0 Kč

Raiffeisenbank

eKonto Smart

1,10 Kč

Česká spořitelna

Fresh účet

23,90 Kč

Oberbank

Startkonto

37,90 Kč

Expobank

Expo Active

149 Kč

* do záporu se náklady dostávají díky připisovaným úrokům

Náš student chce elektronické výpisy a jednou měsíčně vybírá z bankomatu své banky (3000 Kč). Za měsíc má jednu příchozí platbu a čtyři odchozí platby přes internetové bankovnictví.

Kartou zaplatí u obchodníků čtyřikrát měsíčně, celkem za 3200 korun. Měsíční obrat na účtu má 15 tisíc korun a stejný je i jeho průměrný zůstatek.

Definice klienta: Mladý člověk, student, s malým zůstatkem a obratem na účtu. O bankovních produktech je poměrně dobře informován. Ve vztahu k bance se snaží chovat racionálně, využívá tak nabízené studentské výhody.

Platby provádí výhradně bezhotovostně. Je spokojen s elektronickým způsobem komunikace s bankou, osobní přístup nijak zvlášť nepotřebuje.

Zdroj:URL| http://byznys.ihned.cz/c1-65394540-velke-porovnani-bank-projdete-si-nejvyhodnejsi-ucty-pro-ruzne-typy-klientu

8.8.2016-byznys.ihned.cz-str.00

Jiří Hovorka


zpět

Partneři: Vyhlašovatel:
IBM pwc Hospodářské noviny
Odborní partneři:
Česká bankovní asociace Česká bankovní asociace