Nejlepší banka
Nejlepší pojišťovna Nejlepší banka
8.9.2016 |

VÍTĚZSTVÍ PATŘÍ RAIFFEISENBANK, ČESKÉ POJIŠŤOVNĚ A KOOPERATIVĚ

Osmý ročník soutěže Nejlepší banka ovládla Raiffeisenbank, která letos na prvním místě vystřídala ČSOB. Kromě absolutního vítězství se stala navíc i klientsky nejpříznivější bankou. V této kategorii tak obhájila svoje prvenství z minulého roku.

Mezi pojišťovnami si cenu Hospodářských novin za rok 2016 odnesly Česká pojišťovna v kategorii životního pojištění a Kooperativa v neživotním pojištění. Loňské vítězství tak neobhájily Komerční pojišťovna a Allianz.

Soutěž Nejlepší banka a Nejlepší pojišťovna vyhlašují Hospodářské noviny za podpory partnerů KPMG ČR a IBM ČR.

Hodnocení stojí na dvou rovnocenných pilířích. První z nich posuzuje finanční instituce z pohledu klientů. Roli zde hraje kvalita, rozsah i cena nabízených služeb, stejně jako přístup k zákazníkům. Druhý pilíř zkoumá banky a pojišťovny naopak optikou akcionáře a zaměřuje se především na jejich finanční zdraví. Posuzována je například nákladovost, ziskovost nebo kvalita aktiv.

Díky velkému množství parametrů, které do hodnocení vstupují, je Nejlepší banka a Nejlepší pojišťovna jedinou takto komplexní soutěží v Česku.

Data, která rozhodla o letošních vítězích, pocházejí stejně jako loni z výzkumu provedeného společností Datank. Její pracovníci v rámci hodnocení podrobně prošli výroční zprávy finančních institucí, jejich internetové stránky, sazebníky i on-line kalkulačky. Analytici Datanku se v případě bank zajímali například o ceny běžných účtů, hypoték či spotřebitelských úvěrů nebo o výnosy na spořicích účtech a termínovaných vkladech. U pojišťoven posuzovali mimo jiné výši pojistného či šíři nabízených produktů.

Důležitou roli v celém hodnocení hrál také takzvaný mystery shopping. Při něm se hodnotitelé vydávali za stávající nebo potenciální zákazníky bank či pojišťoven a zkoumali, jak se k nim poradci na pobočkách chovají, jak komunikují a zda jsou jim schopni rychle a včas poradit.

Podobným testem prošly i zákaznické telefonní linky finančních institucí. Posuzován byl nejen čas, který musí zákazník strávit čekáním na spojení s operátorem, ale také to, jak kvalitní informace po telefonu dostane.

Podstatná byla i dostupnost bank a pojišťoven. Tedy počet poboček, jejich otevírací doba nebo čas, ve kterém jsou v provozu telefonická kontaktní centra.

Pozornosti hodnotitelů neušla ani elektronická komunikace, která je pro mnoho klientů čím dál důležitější. Zatímco některé pojišťovny dokázaly poskytnout úplnou odpověď na dotaz zaslaný e-mailem už během patnácti minut, jiným to samé trvalo i více než deset dnů.

Právě zvládnutá komunikace byla jedním z hlavních důvodů letošního vítězství Raiffeisenbank, která kromě toho patřila k nejlepším také v hodnocení nákladů na účet nebo v dostupnosti pro klienty.

Česká pojišťovna zvítězila mezi životními pojišťovnami zejména díky tomu, že dokázala obstát jak z pohledu klienta, kde byla nejlepší v kvalitě služeb a dostupnosti, tak i v očích akcionáře. Ani v jednom pilíři sice nebyla úplně první, ale její konkurenti měli oba pilíře méně vyrovnané. To byl i případ Generali, která se letos stala klientsky nejpřívětivější životní pojišťovnou. Kooperativa, jež si připsala celkové vítězství mezi neživotními pojišťovnami z pohledu klienta i akcionáře, těžila zejména ze širokého portfolia produktů, kvalitních služeb a také dokázala výrazně zabodovat v kategorii nazvané „výše pojistného“.

***

37 INSTITUCÍ bylo posuzováno v rámci výzkumu HN Nejlepší banka a Nejlepší pojišťovna. Šlo o 19 bank a 18 pojišťoven.

Do konečného hodnocení bylo letos zařazeno 16 bank, 14 pojišťoven nabízejících životní pojistky a 13 pojišťoven v oblasti neživotního pojištění.

 

Nejlepší banka 2016

(celkové pořadí, hodnocení v %)

1. Raiffeisenbank         75,8

2. ČSOB                      72,4

3. Komerční banka        70,3

4. Česká spořitelna       66,5

5. mBank                     64,0

6. Fio banka                 60,6

7. UniCredit Bank          58,0

8. Moneta Money Bank 56,5

9. Sberbank                 53,4

10. Oberbank               53,3

 

Klientsky nejpřívětivější banka 2016

(celkové pořadí, hodnocení v %)

1. Raiffeisenbank         79,2

2. Sberbank                 71,7

3. Komerční banka        69,6

4. Equa bank                68,3

5. ČSOB                      66,5

6. Era                           65,2

7. ZUNO bank   64,6

8. Fio Banka                 63,0

9. Česká spořitelna       60,6

10. Moneta Money Bank 58,2

 

Nejlepší životní pojišťovna 2016

(celkové pořadí, hodnocení v %)

1. Česká pojišťovna      58,9

2. Generali Pojišťovna 58,4

3. ČSOB Pojišťovna     57,0

4. ČPP                         55,8

5. Kooperativa pojišť.   53,1

6. Komerční pojišťovna 52,0

7. UNIQA pojišťovna     51,8

8. NN Životní pojišťovna 50,5

9. Allianz pojišťovna     48,2

10. Pojišťovna ČS        43,6

 

Klientsky nejpřívětivější životní pojišťovna 2016

(celkové pořadí, hodnocení v %)

 1. Generali Pojišťovna 74,9

 2. Česká pojišťovna                69,0

 3. Kooperativa pojišť.              64,3

 4. ČSOB Pojišťovna                63,9

 5. UNIQA pojišťovna                63,9

 6. Komerční pojišťovna            63,2

 7. ERGO pojišťovna                61,3

 8. Allianz pojišťovna                57,7

 9. NN Životní pojišťovna          55,8

10. ČPP 55,5

 

Nejlepší neživotní pojišťovna 2016

(celkové pořadí, hodnocení v %)

 1. Kooperativa pojišť. 72,2

 2. Česká pojišťovna                67,4

 3. ČPP                                    63,2

 4. Allianz pojišťovna                59,0

 5. UNIQA UNIQ pojišťovna       58,7

 6. ČSOB Pojišťovna                55,7

 7. Generali Pojišťovna 54,7

 8. Direct Pojišťovna                 46,5

 9. ERGO pojišťovna                44,0

10. Hasičská vzáj. poj. 42,6

 

Klientsky nejpřívětivější neživotní pojišťovna 2016

(celkové pořadí, hodnocení v %)

 1. Kooperativa pojišť. 77,5

 2. Česká pojišťovna                76,6

 3. ČSOB Pojišťovna                73,4

 4. UNIQA UNIQ pojišťovna       72,2

 5. Direct Pojišťovna                 69,6

 6. Generali Pojišťovna 67,6

 7. Slavia pojišťovna                 67,0

 8. Allianz pojišťovna                65,3

 9. ČPP                                    64,2

10. Maxima pojišťovna 58,4

Zdroj: DATANK


Zdroj:8.9.2016-Hospodářské noviny-str.01-Příloha-Banky a pojišťovny

Autor:Janis Aliapulios   


zpět

Partneři: Vyhlašovatel:
IBM pwc Hospodářské noviny
Odborní partneři:
Česká bankovní asociace Česká bankovní asociace