Nejlepší banka
Nejlepší pojišťovna Nejlepší banka
30.5.2017 |

Bankovní produkty v roce 2017 - v čem chtějí banky vynikat a konkurovat ostatním?

Jak se postupně mění nabídka bankovních produktů? Jakým směrem kráčejí nové banky a jak se odlišují od zavedených hráčů na trhu? Odpověď na uvedené otázky se pokouší najít agentura Datank, která v rámci každoroční analýzy Nejlepší banka, Nejlepší pojišťovna hodnotí celkem 56 bankovních produktů a 32 služeb, které bankovní domy v České republice nabízejí. Novinkou v hodnocení jsou offsetové hypotéky.

Přinášíme vám pohled agentury Datank, která se zabývá hodnocením bank a pojišťoven působících na českém trhu. Agentura také dodává údaje pro analýzu Nejlepší banka, Nejlepší pojišťovna, jejíž vítěze každoročně vyhlašují Hospodářské noviny.

V hypotečním segmentu se bude letos míchat kartami. Od dubna banky vyžadují, aby zájemce o hypotéku měl alespoň z deseti procent cenu kupované nemovitosti pokrytou z vlastních úspor. V uplynulém měsíci se hlavně proto průměrná úroková sazba u hypoték vyšplhala na čtrnáctiměsíční maximum. Logicky menší dostupnost hypoték na druhé straně vyvažuje alespoň možnost jednoduššího předčasného splácení, což leckdo ocení.

Služby, které nejsou pro každého

Specifickým produktem na hypotečním trhu je do průzkumu nově zařazená offset hypotéka. Tu využije jen úzký okruh klientů, kteří mají hotovost, ale nechtějí ji použít na vlastní akontaci. Offset hypotéka umožňuje ponechat si hotovost na účtu v bance a platit úrok pouze z rozdílu výše úvěru a výše uložené hotovosti. Nepoužít uspořené peníze na hypotéku si nicméně může dovolit jen málokdo. Jak ukázal průzkum, nabízejí u nás offset hypotéku jen tři banky.

Analýza produktové nabídky přinesla podobná zjištění i u dalších hodnocených produktů. Třeba účelový úvěr na vzdělání dnes nabízejí pouze dva bankovní domy, nebo spořicí účet v cizí měně jiné než je euro, americký dolar či britská libra seženete také jen ve dvou bankách. Jednoduše řečeno, pokud máte nějaký specifický požadavek, zřejmě vhodný bankovní produkt naleznete, ale budete muset zapátrat.

Šířkou bankovních služeb se dnes nekonkuruje

Podstatným zjištěním analýzy je, že relativně noví hráči na bankovním trhu se nesnaží dotáhnout ostatní v počtu nabízených produktů. Už několik let zůstávají klidně i skoro na polovině nabízených produktů. Přitom jsou všechny nízkonákladové banky v zisku. Oproti produktové nabídce je nabídka bankovních služeb mnohem vyrovnanější. Velmi podobný počet nabízených služeb v průzkumu vyšel u dvou třetin všech sledovaných bank. Trh je v tomto ohledu nasycený. “Tento trend bude i nadále pokračovat a je důkazem toho, že na trhu nemusí působit jen universální banky. Jsem přesvědčen, že z této situace i nadále bude profitovat zákazník,“ říká Roman Mentlík z IBM Česká republika.

V průzkumu bankovní produktové nabídky a nabídky služeb sleduje agentura Datank komplexnost a univerzálnost nabídky. U produktů jde například o jednotlivé druhy debetních i kreditních karet, šíři nabídky úvěrových i depozitních produktů, typy fixací u hypotečních úvěrů, možné způsoby investování nebo pojištění k platebním kartám. “Mezi hodnocenými službami jsou různé druhy elektronického bankovnictví, hotovostní i bezhotovostní způsoby plateb, služby k platebním kartám, dostupnost a stažitelnost sazebníků poplatků, nastavení výpisů k běžnému účtu,“ dodává Gabriela Šamanová z analytické agentury Datank.

Poplatky za výběr z bankomatu v zahraničí

Na co se můžou bankovní klienti těšit?

Uživatelský komfort začínají v těchto měsících vylepšovat úplné novinky některých bank. Na českém trhu se můžeme setkat třeba s bezkontaktními bankomaty. Plně se rozjíždí revoluční možnost placení mobilem v obchodě a na internetu. Rychlost a pohodlnost přináší také přihlašování nebo potvrzování transakcí pomocí otisku prstu. “Nejen komplexnost obsluhy a komfort v rámci poskytování služeb, ale zejména inovátorství  a schopnost velmi dobře reagovat na měnící se poptávku klientů, jsou atributy, které ovládají konkurenční boj bank v získávání bankovního klienta. Zásadní roli zde hraje schopnost finančních institucí rozvíjet svůj vztah s klienty na základě moderních digitalizovaných operačních postupů,“ říká k tomu Pavel Štěpánek, výkonný ředitel České bankovní asociace.

“Technologický pokrok je rychlý a banky si naštěstí stále více uvědomují, že se postupně stává jedním z hlavních faktorů při rozhodování klientů o tom, u které banky zakotví“, dodává Marek Hatlapatka, hlavní investiční stratég společnosti CYRRUS, a.s. a člen Advisory boardu výzkumu Nejlepší banka.

Vyhlašovatelem výzkumu Nejlepší banka 2017 a Nejlepší pojišťovna 2017 jsou Hospodářské noviny, partnerem výzkumu  je společnost IBM Česká republika, odborným partnerem je Česká bankovní asociace. Zpracovatelem výzkumu je agentura Datank.   

Zdroj: finparada.cz, http://www.finparada.cz/clanek.aspx?ID=4387.        


zpět

Partneři: Vyhlašovatel:
IBM pwc Hospodářské noviny
Odborní partneři:
Česká bankovní asociace Česká bankovní asociace