Nejlepší banka
Nejlepší pojišťovna Nejlepší banka
22.5.2012 | Hospodářské noviny str. 22 Business Class_

Dříve platilo, že klienti zůstávali bankám věrní. Na to už se dnes peněžní domy spoléhat nemohou

Malé banky vstupující na český trh podle očekávání využívají nové distribuční kanály, hlavně internet. „Některé projekty, jako zavádění bezkontaktních plateb, jsou pro ně ale příliš náročné a tento typ inovací lze očekávat spíše u velkých bank,“ říká poradce KPMG ČR a bývalý guvernér ČNB Zdeněk Tůma.

* HN: Od poslední soutěže Bankovní inovátor uplynul rok. Co se od té doby na českém trhu změnilo?

Změnilo se toho hodně. Banky již tolik nehovoří o krizi a jejích dopadech, ale dívají se dopředu a snaží se získat nové klienty, zvýšit svůj podíl na trhu. A konečně dochází k inovacím platebních systémů, bezhotovostních plateb a jejich propojení s telekomunikačními operátory, o nichž se delší dobu hovořilo. Banky se také snaží přicházet s novinkami z hlediska komfortu klienta, jeho obsluhy, nebo zajímavosti produktů.

* HN: Zdá se, že s novinkami přicházejí hlavně menší banky, na které pak reagují ty velké.

Přiznám se, že toto si netroufám posuzovat. Když se objevila řada nových menších bank, bylo zřejmé, že se budou snažit více využívat distribuční kanály jako internet, což se také potvrdilo. Existují ale i produkty, k jejichž zavedení je třeba velký počet klientů, jako jsou třeba bezkontaktní platby. V daném okamžiku s nimi přichází Česká spořitelna. Je to projekt, který by v potřebném rozsahu menší banka těžko zahájila. Hlavní roli tedy podle mého názoru hraje spíše fakt, že když banka vstupuje na trh, musí na něm objevit nějakou mezeru a přijít s novinkou, s níž má v konkurenci velkých i menších hráčů šanci uspět. Klienti jsou stále sofistikovanější a banky se už nemohou spoléhat na jejich setrvačnost jako kdysi, kdy se někdo třeba shodou okolností ocitl v nějaké bance a pak v ní zůstal natrvalo. Prostředí pro soutěž bank je tedy dnes daleko náročnější.

* HN: I když jsou klienti bank uvážlivější, vybrat si v záplavě informací a technických novinek vhodný produkt není snadné…

Jednoduchý recept, jak postupovat, vám nedám. Může to ale být jedním z přínosů této soutěže, v níž předkládají zajímavé produkty za uplynulý rok samy banky. Soutěž dává přehled o novinkách pro každého, koho alespoň trochu zajímá, co nového banky nabízejí. A poskytuje určité vodítko, co má smysl sledovat.

* HN: Jaké bankovní inovace můžeme očekávat příští rok?

Některé trendy, jako třeba další zpřístupnění bankovních služeb přes internet, stále širší využití tabletů a smartphonů, jsou vcelku jednoznačné. Zajímavý bude další vývoj v oblasti mikroplateb, včetně vazeb právě na využití smartphonů. V delším horizontu to může být snaha bank přizpůsobovat své služby individuálním potřebám zákazníků. Banky znovu připravují rozdělení klientů podle různých segmentů a podle toho jim hodlají nabízet služby, které zákazníci požadují. Kromě toho se objevují nové platformy pro provádění různých druhů plateb, ať už je to platforma Mopet, která stojí na větší spolupráci operátorů a bank, nebo platební brána GoPay, jež integruje různé platební metody, případně další podobné iniciativy.

* HN: Před časem se očekávalo, že lidé přestanou díky internetu chodit do bank, což se nestalo. Jak vůbec vidíte budoucnost bank?

Těžko říci, co bude za 20 let. Když se ale ohlédneme zpět, existovala tu Expandia banka, která určitě předběhla dobu. Původně chtěla poskytovat jen internetové bankovnictví, později jí ale nezbylo nic jiného než založit nějaké pobočky, které část jejích klientů požadovala. Nyní je využití internetu daleko vyšší, a to i mezi staršími ročníky. Spousta lidí do banky prakticky nechodí. Trend tedy jednoznačně směřuje k tomu, aby mohl každý pohodlně obsluhovat svůj účet hlavně zásluhou chytrých telefonů a tabletů kdykoliv a odkudkoliv. Na druhé straně existují komplikovanější produkty jako hypotéky, u nichž je osobní kontakt mezi pracovníkem banky a jejím klientem nutný. Tohle asi nikdy nepůjde zcela překonat. Společnost navíc bohatne a bude potřebovat jiný typ služeb než dosud. A to takové, které vyžadují osobní konzultaci, ať již přes finančního poradce, nebo privátního bankéře. Zkrátka individuální služby pro každého. To vše bude stále vyžadovat osobní kontakt banky s jejími klienty. Neznamená to ale, že budou nutně muset ti movitější navštívit pobočku banky. Její pracovníci za nimi jistě rádi přijdou sami.

* HN: Do jaké míry šlapou nebo mohou začít šlapat bankám na paty nebankovní instituce?

To je hodně zajímavá a poměrně široká otázka. Na jedné straně existují instituce elektronických peněz, které vydávají vlastní peníze. Podle mne je to ale primárně jen doplněk elektronických peněz, vydávaných finančním sektorem. Další segment, který s tím souvisí, představují poskytovatelé spotřebních úvěrů. Banky trochu irituje, že mají tyto firmy díky menší regulaci nižší náklady na činnost, na druhé straně mají banky levnější financování, protože veřejnost ví, že je jejich činnost regulována. Je to vždy něco za něco. A je tu třetí oblast: někdy už došlo k tomu, že nebankovní instituce přerostly v banky. Příkladem může být Tesco banka ve Velké Británii. Jde o společnosti, která mají nějaký kmen klientů a využívají v různých podobách svou značku. To je trend, který vidíme ve světě a postupem času dorazí také k nám.

Foto popis| Inovace Společnost bohatne a bude potřebovat nové bankovní služby, míní Zdeněk Tůma.
Foto autor| fo to: HN – Jan Schejbal

O autorovi| František Mašek, frantisek.masek@economia.cz


zpět

Partneři: Vyhlašovatel:
IBM pwc Hospodářské noviny
Odborní partneři:
Česká bankovní asociace Česká bankovní asociace