Nejlepší banka
Nejlepší pojišťovna Nejlepší banka
13.9.2012 | Hospodářské noviny

Nejvyšší ocenění získaly Komerční banka a ING Životní pojišťovna

Nejlepší banka a pojišťovna 2012

Vítězná banka předstihla druhou ČSOB jen o setiny procenta Bankovním inovátorem je Fio, pojišťovacím Allianz

Mezi jednadvaceti bankovními ústavy v Česku zvítězila v rámci výzkumu Nejlepší banka 2012 cena Hospodářských novin Komerční banka. Nejlepší pojišťovnou 2012 se stala ING Životní pojišťovna, která porazila dalších 24 pojišťovacích domů.


Výzkum hodnotí v případě bank více než 250 různých kritérií, v případě pojišťoven přes 100. Patří mezi ně nejen finanční výsledky, náklady na účet, úroky či výše pojistného, ale i schopnost komunikovat a klientská dostupnost.


Pořadí v čele žebříčku bylo přitom letos velmi těsné. Vítěznou Komerční banku dělily od druhé ČSOB pouhé tři setiny procenta. Další banky včetně loňské vítězky UniCredit si už zachovaly větší odstup. Komerční bance i ČSOB pomohl na vrchol žebříčku především jejich přínos pro akcionáře. Tuto kategorii ovládla ČSOB s Komerční bankou v těsném závěsu. Komerční bance se dařilo nejvíce v nákladovosti. Měla vůbec nejnižší náklady v poměru k zisku ze všech bank. Dobré hodnocení získala, i co se týče výše úroků. Tuto kategorii ovládla internetová Zuno, ta se však do celkového hodnocení nedostala, protože ji nebylo možné v řadě kritérií hodnotit. Do celkového hodnocení nepostoupily ty instituce, které nemohly být hodnoceny alespoň za dvě třetiny sledovaných položek. Z celkového hodnocení tak z tohoto důvodu vypadly i další menší banky.


Nejpřívětivější pro klienty je Poštovní spořitelna Nejlepší pojišťovna ING Životní pojišťovna bodovala v komunikaci, ale i co se týče výše pojistného v životním pojištění.


Životní pojišťovna ING se kromě celkového vítězství stala i nejpřívětivější pojišťovnou pro klienty. Do tohoto hodnocení se započítává hlavně přístup ke klientům či dostupnost bank a pojišťoven. První příčku obsadila v takzvaném mystery shoppingu, při kterém hodnotitel kvality služeb vystupuje jako normální zákazník.


Mezi bankami byla stejně jako v minulém ročníku pro klienty nejpřívětivější Poštovní spořitelna, která bodovala v kategoriích komunikace, ale i nákladů na účet, kde ji předstihly jen banky Fio a Zuno. Fio banka si však nese prvenství v hlasování veřejnosti o nejlepší bankovní inovaci. Tento titul získala díky aplikaci pro smartbanking – tedy ovládání bankovního účtu pomocí chytrých telefonů nebo tabletů. Šlo vůbec o první domácí aplikaci pro smartbanking. Že je o elektronické služby a chytré technologie velký zájem, potvrzuje i to, že na druhém místě se v inovacích umístila Komerční banka s bezkontaktní mobilní platbou. V pojišťovnictví zvítězila se svým pojištěním pro ženy Allianz. Hlasující vybírali nejinovativnější produkty z 18 pojišťoven a 17 bank.


Banky se učí lépe komunikovat V letošním ročníku se proti loňsku mírně změnilo hodnocení nákladů na běžný účet, kde bylo vytvořeno zcela nové rozdělení klientů. „Přestože je výzkum založen na tvrdých datech, zajímavé výsledky vyplynuly také z takzvaných měkkých faktorů, třeba vstřícnosti hodnocených institucí při komunikaci. Slabinu jsme objevili kupříkladu u poděkování pojišťoven za zájem o služby v rámci e-mailové korespondence. Zaznamenali jsme jej jen u třetiny institucí. S oslovováním klienta jeho rodným jménem v průběhu hovoru na infolince se setkáte ještě méně, a to u bank i pojišťoven,“ říká Radka Krůtová z firmy Datank, která data analyzovala. Vyhlašovatelem soutěže jsou Hospodářské noviny. Partnery jsou společnosti KPMG a IBM.

***

Celkové pořadí
BANKY (hodnocení v %)

1. Komerční banka 68,7
2. ČSOB 68,7
3. Česká spořitelna 59,6
4. UniCredit Bank 56,3
5. Raiffeisenbank 54,3
6. Fio banka 54,2
7. Volksbank 51,3
8. Oberbank 46,4
9. LBBW 43,9
10. Ge Money Bank 41,8
POJIŠŤOVNY (hodnocení v %)
1. ING Životní pojišťovna 67,9
2. Poj. České spořitelny 66,7
3. Allianz 64,4
4. KOOPERATIVA 64,2
5. UNIQA 61,0
6. ČSOB pojišťovna 57,7
7. Česká pojišťovna 54,6
8. Česká podnikatelská poj. 53,1
9. MetLife (Amcico poj.) 51,8
10. TRIGLAV 50,3
Pozn. Jde vždy o první desítku.

Nejlepší pro klienty

BANKY (hodnocení v %)

1. Poštovní spořitelna 70,1
2. ZUNO BANK 69,8
3. Komerční banka 65,2
4. ČSOB 64,0
5. UniCredit Bank 63,9
6. LBBW 62,5
7. Volksbank 61,4
8. Česká spořitelna 60,3
9. Fio banka 60,1
10. Raiffeisenbank 55,9
POJIŠŤOVNY (hodnocení v %)
1. ING Životní pojišťovna 76,3
2. Allianz 75,0
3. KOOPERATIVA 73,8
4. Česká pojišťovna 67,0
5. UNIQA 67,0
6. TRIGLAV 64,4
7. ČSOB pojišťovna 64,4
8. Poj. České spořitelny 63,5
9. AXA 62,6
10. SLAVIA 62,0

Je zásadním omylem vnímat dobré hospodářské výsledky domácích bank jako negativní jev. Zdravý bankovní sektor je přece nezbytným předpokladem pro chod celé ekonomiky Henri Bonnet šéf Komerční banky

Podobně jako třeba telefonní operátoři musí i pojišťovny svůj dosavadní obchodní model změnit Renata Mrázová šéfka ING Životní pojišťovny

Celkově se dá říct, že směrem ke klientům jsou o něco vstřícnější banky než pojišťovny. Radka Krůtová projektová manažerka Datank

Foto autor| FOTO: KB. martin svozílek

O autorovi| Jan Sochor, jan.sochor@economia.cz


zpět

Partneři: Vyhlašovatel:
IBM pwc Hospodářské noviny
Odborní partneři:
Česká bankovní asociace Česká bankovní asociace