Nejlepší banka
Nejlepší pojišťovna Nejlepší banka
7.5.2013 | Hospodářské noviny str. 22

Prim hrají stále více virtuální peníze

NÁROKY KLIENTŮ ROSTOU. Zákazníci bank jsou stále náročnější. Daleko častěji požadují od finančních institucí produkty a služby, které dosud měli k dispozici pouze klienti privátních bankéřů.

Přehled produktů, které vybraly do soutěže o nejlepší inovaci v dosavadních čtyřech a začínajícím současném ročníku samy banky, naznačuje, že se situace v českém bankovnictví v posledních letech výrazně změnila. Platí to zejména o nominacích pro loňský a letošní ročník Bankovního inovátora.
Podstatně vzrostl počet progresivních technologických řešení, spojených především se smartbankingem a platbami mobilem, ale také s bezkontaktními platbami.
Rostoucí podíl progresivních technologických řešení má několik příčin. Bankovní domy, které působí na českém trhu, sice nebyly zasaženy globální finanční krizí, v prvních ročnících soutěže v letech 2009–2010 byly nicméně rovněž nuceny šetřit, omezovat proto investice a zaměřit se především na vylepšování klasičtějších bankovních produktů. Vývoj progresivních technologií navíc určitou dobu trvá.
Rostoucí konkurence, k níž postupně přibyly nové finanční instituce, které se snaží přilákat klienty především technickými vylepšeními, přinesla na český trh změny. K zostření konkurenčního boje přispěl také fakt, že změnit banku je daleko snazší než v minulosti. A zvýšení limitu pro pojištění vkladů v bankách od roku 2010 na sto tisíc eur. Právě tento krok přiměl řadu Čechů, kteří patří obecně ke konzervativnějším, aby se tolik nebáli a vyzkoušeli si, co nabízejí nové banky. Na jejich nabídku pak začaly reagovat i ty stávající.
Finanční instituce se proto snaží působit na klienty daleko přátelštěji než dříve, což se projevuje i v nabídce moderních technologií. Smartbanking, placení mobilem nebo bezkontaktně, se tak v České republice postupně stává standardem. Bezkontaktní platby kartou nebo díky nálepce PayPass nabízí zatím v současnosti deset bank a další se k tomu chystají.
Spořicích produktů ubylo O rostoucí pozornosti, věnované progresivním technologickým řešením, svědčí porovnání vítězů a produktů, které banky v jednotlivých ročnících nominovaly do ankety o bankovního inovátora.
V roce 2009 mezi nimi hrály prim spořicí a jiné účty, ale také třeba inovace u hypoték. Za nejlepší bankovní inovaci pak hlasující v prvním ročníku označili Program výhod na osobním účtu České spořitelny.
Podobné produkty převažovaly v roce 2010, kdy získala cenu za nejlepší bankovní inovaci Saxo Bank za svůj SaxoTrader. Jde o kompletní obchodní platformu, umožňující on-line transakce s nejrůznějšími finančními produkty.
Při klesajících úrokových sazbách bylo ovšem stále těžší přijít se zajímavějším spořicím či obdobným produktem než konkurence. V nabídce produktů, které banky řadí do soutěže, se navíc promítá fakt, že nároky klientů rostou a požadují produkty či služby, které byly dříve určeny jen pro zákazníky privátního bankovnictví.
Příkladem může být Lady karta Komerční banky, mezinárodní embosovaná platební karta s čipem, která získala titul bankovního inovátora v roce 2011. Nabízí například pojištění obsahu kabelky proti loupeži, storna vstupenek, nákupu a jeho doručení prostřednictvím internetu. V témže roce se také v anketě poprvé objevily bezkontaktní mobilní platby od Citibank.
Virtuální peníze v nástupu Loňský a letošní ročník již byly či jsou především ve znamení chytrých telefonů, bezkontaktních způsobů placení a stále sofistikovanějších platebních či kreditních karet. Potvrzuje to loňské vítězství Fio Smartbankingu, chytrého telefonu nabízejícího zdarma jednoduché a plnohodnotné ovládání účtu všem, kdo mají v mobilu aplikace iPhone a Android. A řada podobných produktů, které chtějí vyhrát soutěžní kategorii o bankovního inovátora letos.
Virtuální peníze budou tedy nadále vytlačovat ty papírové. Obdobný trend se pravděpodobně postupně objeví také v případě virtuálních a skutečných poboček jednotlivých bank. Ty ovšem v České republice prozatím, i zásluhou zmiňované silné konkurence, svoji pobočkovou síť spíše rozšiřují. A stávající pobočky modernizují.
Nabídka stále sofistikovanějších technologických řešení vyvolává obavy, aby nebyla z bankovního inovátora soutěž pro odborníky. V silně konkurenčním prostředí musí ale banky dbát na to, aby byly produkty nabízené klientům dostatečně „přátelské“, tedy jednoduché a srozumitelné. Platí to jak u stále rozsáhlejší nabídky služeb, které jim zajistí různé multifunkční karty, tak u internetových aplikací. Důležité rovněž bude, jak se banky vyrovnají s takzvanou segmentací, tedy nabídkou služeb pro vybrané okruhy zákazníků.

***

BUĎTE PŘI PODNIKÁNÍ V OBRAZE

Aktuální přehled podnikatelských účtů a úvěrů najdete v rubrice Finance na portálu www.probyznys.info.

Z dalších témat vybíráme

– Proč selhává na vašem pracovišti pracovní motivace?
– Tři klíčové věci, které by měly předcházet změně ve firmě
– Jaké telefonní tarify nabízejí operátoři firmám a podnikatelům?

100 000 eur je výše, do které jsou od 31. 12. 2010 pojištěny vklady v ČR. Většina občanů tak má peníze plně chráněny proti krachu bank. Nebojí se proto využívat i produkty nováčků na trhu.

Foto popis| LOŇSKÝ ÚSPĚCH Bankovním inovátorem roku 2012 se stala Fio banka s produktem Fio Smartbanking. Na snímku je Ján Franek, tiskový mluvčí a člen dozorčí rady Fio banky.
Foto autor| FOTO: ARCHIV HN – MARTIN SVOZÍLEK

O autorovi| František Mašek, frantisek.masek@economia.cz


zpět

Partneři: Vyhlašovatel:
IBM pwc Hospodářské noviny
Odborní partneři:
Česká bankovní asociace Česká bankovní asociace