Nejlepší banka
Nejlepší pojišťovna Nejlepší banka
30.11.-0001 | bankovnictvi.ihned.cz str. 00 _

Banky přemýšlejí o tom, jak nejlépe využít velké množství informací o klientech

Budoucí chování lidí je teď pro české bankéře nejcennější informací. Bankéři si uvědomují, že správné využití dat, která o klientech mají, může být klíčem k úspěšnému byznysu na nepříliš rostoucím trhu. A pomalý růst bude český bankovní trh zřejmě zažívat i v dalších letech.

Nejdůležitější je podle českých bankéřů udržovat data aktuální, protože chování klientů se rychle mění. Zároveň je ale potřeba brát v úvahu, že výsledek analýz se může i hodně minout s budoucí realitou.

"Například v roce 2000 jsme si mysleli, že v dnešním bankovnictví nebudou téměř existovat pobočky. Ani ohromný technologický vývoj ale význam poboček nesnížil," říká člen představenstva České spořitelny Jiří Škorvaga. V některých službách, jako jsou hypotéky nebo investice, nenahradí podle předpovědí bankéřů pobočky ani internet a mobilní telefony, přes které komunikuje s bankou čím dál více lidí.

"Navíc je problematické řídit se tím, co lidé říkají, že chtějí. Podobně jako v jiných oborech se pak ve skutečnosti chovají odlišně," dodal Škorvaga. Konec poboček oddaluje i skupina lidí, která do nich ráda chodí. "Pořád budou existovat zákazníci, kteří chodí do banky ne proto, že by to neuměli přes internet, ale protože potřebují sociální kontakt," potvrzuje Pavel Šiška, obchodní ředitel společnosti IBM Česká republika, která je spolu s KPMG ČR partnerem výzkumu Nejlepší banka 2013, cena Hospodářských novin.

Dnes mají banky vedle vlastních dat o klientech k dispozici i hodně dalších informací o chování lidí, vyplynulo z kulatého stolu HN se zástupci předních tuzemských bank, který se konal rámci letošního ročníku výzkumu.

"Kromě sociálních médií jsou to třeba záznamy z bankomatů, hovory na call centrech a další interakce s klienty. Banky si můžou zjistit, co které výroky na Facebooku znamenají pro jejich prodej hypoték, účtů nebo proč jim klient odešel, a na to pak reagovat. Ve farmaceutickém průmyslu už to funguje skvěle a může to být velmi efektivní i ve finančním sektoru," říká Šiška.

Ve hře o bankovní poplatky jsou stovky milionů korun. Rozdělí se o ně advokáti - čtěte ZDE

Banky sedí na levných penězích. Firmy se otřepaly z krize a začínají si o ně zase říkat - čtěte ZDE

Banky sice už běžně integrují nabídky svých produktů do internetového bankovnictví, ale snaží se, aby tyto nabídky nebyly příliš adresné. "Lidé nám dávají o sobě spoustu informací a často o tom ani nevědí. A když to zneužijeme v prodeji, tak to někoho pořádně naštve," říká Škorvaga.

Na zasahování do soukromí a nevyžádané nabídky jsou nejcitlivější mladí lidé, shodují se bankéři. Poukazují ale zároveň na paradox, že mladí přitom o sobě na Facebooku píšou i velmi osobní věci.

Více si o bankách a jejich úvahách nad využitím dat můžete přečíst v pátečních Hospodářských novinách.

ctete patek
Autoři: Olga Skalková

Banky přemýšlejí, jak využít data.
foto: Lukáš Bíba

URL| http://bankovnictvi.ihned.cz/c1-59936130-banky-premysleji-o-tom-jak-nejlepe-vyuzit-velke-mnozstvi-informaci


zpět

Partneři: Vyhlašovatel:
IBM pwc Hospodářské noviny
Odborní partneři:
Česká bankovní asociace Česká bankovní asociace