Nejlepší banka
Nejlepší pojišťovna Nejlepší banka
22.9.2014 | Hospodářské noviny

Stéphane Corbet: V životku máme náskok

Obyvatelé Česka se stále pojišťují méně, než je běžné v západní Evropě, a trh se životním pojištěním roste jen nepatrně. Zájem o životní pojištění v Komerční pojišťovně ale stoupá. Její klienti si totiž daleko více uvědomují rizika spojená s úmrtím, úrazem či onemocněním, upozorňuje předseda představenstva a ředitel Komerční pojišťovny Stéphane Corbet.

Tři čtvrtiny klientů jeho ústavu využívají rizikové životní pojištění, a to i jako pojistku vázanou ke kreditní kartě nebo úvěru. Mezi nejžádanější připojištění patří trvalé následky úrazu, poškození úrazem a hospitalizace. Celkový objem předepsaného pojistného Komerční pojišťovny ovšem významně ovlivňuje investiční životní pojištění.

Jde o atraktivní produkt, který může přinést při vhodně zvolené investiční strategii zajímavé výnosy. Klient si také může průběžně měnit původně nastavené parametry pojištění, a to u investiční strategie i rozsahu pojistné ochrany. V případě potřeby lze z této pojistky částečně vybírat peníze, umožňuje i mimořádný vklad. V poslední době investiční životní pojištění plně nahrazuje v nabídkách pojišťoven kapitálové životní pojištění, které neumožňuje změnu nastavení ani sazby, jež je fixovaná na dobu trvání smlouvy.

Komerční pojišťovna kapitálové pojištění již více než čtyři roky nenabízí. Jeho zhodnocení je totiž podle Corbeta po odečtení nákladů pojišťovny v období nízkých úrokových sazeb nulové nebo zanedbatelné. Finanční gramotnost populace roste, i díky finančním institucím, které se zaměřují na poskytování kvalitního finančního poradenství. Klienti skupiny KB si třeba mohou díky chytré aplikaci MojePlány vytvořit vlastní finanční plán s doporučenými typy produktů včetně pojištění.

Komerční pojišťovna těží z úzké spolupráce s hlavním obchodním partnerem Komerční bankou a z jejich společného obchodního modelu, takzvaného bankopojištění. V prvním pololetí obsadila na trhu životního pojištění první příčku při celkovém objemu předepsaného pojistného podle českých účetních standardů 6,8 miliardy korun. Podle Corbeta souvisí příznivé výsledky pojišťovny s dlouhodobou nabídkou garantovaného zhodnocení, které konkuruje výnosům depozitních produktů.

V uplynulých třech letech připsala klientům u produktů Vital Invest a Brouček průměrné roční výnosy 2,7 procenta, 2,3 a 2 procenta p. a. Mohou využít různé investiční strategie od konzervativních fondů přes smíšené po dynamické, tedy akciové. Většinou ale klienti preferují fond s garantovaným zhodnocením. Zájem je i o zajištěné fondy.

Komerční pojišťovna využívá k prodeji investičního životního pojištění jen obchodní síť a zaměstnance společností ze skupiny Komerční banky. Díky silnému zázemí a zaměstnaneckému poměru bankovních poradců výrazně klesá riziko, že budou kvůli provizi klienty nutit, aby předčasně rušili investiční životní pojištění a uzavírali nové. Jde o jeden z nešvarů českého pojistného trhu, na němž klienti tratí. Přes externí partnery prodává Komerční pojišťovna rizikové životní pojištění, jehož se nepoctivé praktiky s provizemi tak netýkají. Rozvoj spolupráce s těmito partnery v oblasti rizikového životního pojištění je jednou z priorit obchodní strategie pojišťovny pro příští roky.

„Díky bankopojistnému modelu nedochází k odlivu klientů. Aktiva Komerční pojišťovny rostou naopak rychleji než na celém trhu,“ řekl dále Corbet. Pojišťovna nabízí především životní pojištění, ale také pojištění pro případ zneužití platební karty, pracovní neschopnosti a ztráty zaměstnání nebo třeba pojištění kabelky, zakoupeného zboží či pojištění prodloužené záruky. A cestovní pojištění, které lze sjednat přes web či přes mobilní aplikaci. V budoucnu hodlá podle Corbeta neživotní pojištění dál rozšiřovat.

Chystané změny legislativy hodnotí Corbet věcně. „Navrhovaná změna zákona o pojišťovacích zprostředkovatelích cílí na palčivé problémy pojistného trhu, citlivě ale zasahuje oblasti, které s nimi vůbec nesouvisejí,“ míní Corbet. Navíc se chystá v době, kdy v Evropě končí příprava nové Směrnice o zprostředkování pojištění. Nelze tak vyloučit, že bude nutné část upraveného zákona brzy opět novelizovat.

Komerční pojišťovna podporuje snahy omezit nešvary na trhu a chránit spotřebitele proti neetickým praktikám. Corbet ale nepokládá za vhodnou další úpravu ochrany spotřebitele nad rámec změn v novém občanském zákoníku. Navrhovaná novela zavádí požadavky na další dokumenty, které mají klienti dostávat. Místo jednodušších a přehlednějších informací by tak museli prostudovat daleko více dokumentů.

„Chápu i záměr ministerstva financí, jímž je využívat životní pojištění k vytváření rezerv zaměstnanců firem na důchod. Chystané změny daňového zvýhodnění životního pojištění ale mohou zásadně ovlivnit část trhu životního pojištění. Proto by měly vyjít z dialogu s pojišťovnami. Jinak vážně hrozí pokles zájmu klientů o dlouhodobé investice v rámci pojištění. Také firmy by mohly daleko méně využívat životní pojištění jako benefit pro zaměstnance,“ dodal Corbet.


zpět

Partneři: Vyhlašovatel:
IBM pwc Hospodářské noviny
Odborní partneři:
Česká bankovní asociace Česká bankovní asociace