Nejlepší banka
Nejlepší pojišťovna Nejlepší banka
18.9.2014 |

Zájem firem o úvěry znovu roste, říká šéf Komerční banky. Zvětšuje se i spotřeba

V některých odvětvích opět roste zájem firem o úvěry. Podle generálního ředitele Komerční banky Alberta Le Dirac'ha nebyl tento trend v prvním pololetí letošního roku příliš patrný, ale nyní zájem o financování znovu roste.

V Komerční bance nyní probíhá 93 procent transakcí elektronicky, bez návštěvy pobočky. Neznamená to však, že pobočky končí. "Asi 90 ze 400 poboček chceme modernizovat, a to podle nového konceptu. Je pak na klientovi, zda využije ke komunikaci internet, mobil, či právě pobočku," říká šéf Komerční banky Albert Le Dirac'h.

Banka, kterou od 2. srpna loňského roku řídí jako předseda představenstva a generální ředitel, se stala letošním vítězem soutěže Nejlepší banka.

Nedávno uplynul rok od doby, kdy jste se stal šéfem Komerční banky. Co vás v Česku nejvíce překvapilo?

Největším překvapením pro mne byli lidé. Nikdy jsem nepracoval ve střední či východní Evropě a netušil jsem, jak snadno se pracuje se zdejšími lidmi. Oceňuji jejich nasazení, loajalitu, týmového ducha. Často se také setkávám s našimi klienty a velmi příjemně mne vždy překvapí kultura zdejšího průmyslu a rodinné tradice.

Navštívil jsem například firmu u polských hranic, která působí v automobilovém průmyslu a původně začínala v keramickém průmyslu. Velmi mne zaujalo, jak nadšeně rodina vyprávěla o historii firmy, delší než jedno století. Jako by byla doba komunistické vlády jen krátkou epizodou.

Co se nepříjemných překvapení týče, setkal jsem se jen se dvěma. První je úroveň dálnic, která rozhodně neodpovídá životní úrovni v České republice. Druhým je znepokojivý trend týkající se nepředvídatelnosti obchodního prostředí. Diskuse kolem penzijní reformy znáte. Stejně jako neuvěřitelný záměr zásadně revidovat obchodní zákoník devět měsíců poté, co vstoupil v platnost, což je naprostý nonsens, jak to komentují také profesoři práv.

Když jsme u překvapení, nakolik vás překvapila Evropská centrální banka, když snížila úroky na historicky nejnižší úroveň?

Toto rozhodnutí bylo kvůli podpoře ekonomické aktivity v Evropě potřeba. Ve stejném duchu rozhodla loni na podzim i ČNB, když intervencemi podpořila slabou ekonomiku. Nemyslím si, že by tento krok byl nepochopen. Přesto vyvolal velkou polemiku. ČNB k intervencím přistoupila kvůli obavám z deflace, a ta skutečně hrozila. Centrální banky prostě pracují s měnovými nástroji, aby pomohly ekonomice. Což v obou případech udělaly. Následovat však musí rozhodnutí politiků, jinak tyto měnové nástroje nic nepřinesou.

Vidím třeba malou podporu inovací nebo obchodních příležitostí v zahraničí, ale také nevyvážený systém vzdělávání, který generuje mnoho vzdělaných lidí v oborech, které nejsou na trhu žádané. Dobrým příkladem posledně zmíněného je nedostatek pracovních sil v některých tradičních odvětvích. Řešení této situace vyžaduje hodně času, ale z dlouhodobého hlediska je zásadní pro zachování konkurenceschopnosti.

Jaký dopad mohou mít na ČR i Komerční banku sankce Evropské unie vůči Rusku a odveta ze strany Rusů?

Když jsme si dělali průzkum našeho portfolia, zjistili jsme, že nemáme mezi našimi klienty firmu, pro kterou by byly sankce likvidační. Některé firmy vyvážejí do Ruska, tento vývoz ale netvoří největší část jejich obchodu. Podstatné ovšem je zablokování některých důležitých operací ze strany Evropské unie, jako jsou takzvané duální technologie, které mají vojenské i civilní využití. Právě na upřesnění rozsahu těchto sankcí hodně pracuje česká vláda. Významnou roli mohou hrát i sankce vůči ruským bankám.

Posoudit dopad těchto sankcí na českou ekonomiku není jednoduché. Evropa nyní diskutuje o nové vlně sankcí, my vše monitorujeme a snažíme se rozhodovat a používat pravidla se selským rozumem. Nyní se hovoří o řešeních, kvůli kterým mohou být sankce odloženy. Je těžké říci, jak tato válka skončí a kdo zvítězí - doufejme, že Ukrajinci.

Komerční banka v prvním pololetí vydělala 6,4 miliardy, přibývají jí klienti - čtěte ZDE

Zaměstnáváte ve firmě mladé pracovníky? Pak můžete získat v Komerční bance zvýhodněný úvěr - čtěte ZDE

Evropské banky procházejí zátěžovými, tedy stress testy. Mají naznačit, jak by je ovlivnila ekonomická krize. Jak podle vás tyto testy dopadnou?

Výsledky stress testů mají být známy letos v říjnu. Skupina Société Générale ani Komerční banka nemají důvod mít z nich obavy. Vím ale, že v uplynulých několika měsících některé bankovní skupiny kvůli těmto testům konsolidovaly svůj kapitál.

Tyto testy, díky nimž lze posoudit kvalitu bankovního sektoru v Evropě a co nejvíce omezit rizika v tomto sektoru, se budou každý rok opakovat. Podle mého názoru se stejným výsledkem - že je třeba navýšit kapitál. Strukturální ziskovost v bankovním sektoru prostě klesá. To platí pro banky ve světě i v České republice již několik let. Existuje ale i řada rizik mimo bankovnictví. Mnohá rizika byla přesunuta do hedgeových fondů, kde vyvolala značný růst tohoto sektoru, který zůstává neregulovaný.

I v České republice existují neregulované aktivity. Platí to třeba o nebankovních firmách poskytujících spotřebitelské úvěry. Nejsou regulovány ani licencovány a kontrolují je stejné orgány, které kontrolují kvalitu jídla v restauracích. Někdy ani nedokážou nalézt sídlo této firmy. Je zajímavé sledovat rozdíly mezi těmi, kdo jsou a nejsou regulováni.

Komerční banka dosáhla v prvním pololetí příznivých výsledků. Jaké, i s ohledem na zmíněné sankce, očekáváte výsledky ve třetím čtvrtletí a koncem roku?

Váš dotaz chápu, ale nemohu na něj odpovědět. Komerční banka je kótována na pražské burze a informace, které mohou ovlivnit cenu našich akcií, můžeme sdělovat jen takovým způsobem, aby k nim měli ve stejné době přístup všichni investoři.

Česká ekonomika se letos vyvíjí lépe než loni. Projevuje se to již ve vyšším zájmu firem o úvěry?

V některých odvětvích ano. Platí to například u financování nákupu aktiv ze strany firem, kde jsme zaznamenali od začátku roku dvouciferný růst. V prvním pololetí nebyl tento trend tak patrný, růst zájmu o financování přišel skutečně až nyní.

Pokud jde o firemní investice, zaznamenáváme po devíti měsících nárůst. Firmy velmi dobře reagují na inovace naší produktové nabídky, což je důkazem ekonomického oživení.

Těší mne také postupně rostoucí spotřeba, která vysílá konečně dobré signály pro českou ekonomiku, i když zájem o spotřebitelské úvěry roste jen mírně. Dál roste i zájem o hypotéky. A výsledky v tomto segmentu jsou pro nás uspokojivé.

Nejlepší bankou roku je Komerční banka, titul získaly také Komerční a Česká pojišťovna - čtěte ZDE

Čistý zisk bank v Česku letos stoupl o 255 milionů. Z největších rostla jen ČSOB - čtěte ZDE

Loni jste v rozhovoru pro HN uvedl, že banka chystá novou strategii. Jak se ji daří prosazovat?

Nechci odhalovat recepty nebo obchodní tajemství banky v médiích. Chceme upevnit pozici Komerční banky na trhu, dále rozvíjet dlouhodobé partnerské vztahy s našimi klienty. Připravujeme rozšíření spektra služeb, které budou dostupné on-line, a chceme rozvíjet i přímý prodej služeb on-line. I nadále si chceme udržet pozici jednoho z lídrů v přímém bankovnictví. Pokračujeme také v rozvoji úspěšného konceptu poplatkové politiky MojeOdměny.

Jen v prvním pololetí jsme zvýšili počet klientů Komerční banky o 22 tisíc, věřím tedy, že se nám daří novou strategii naplňovat úspěšně.

Jednou z viditelných změn je pilotní pobočka Komerční banky v Praze u Anděla. Co si od ní slibujete?

Tato pobočka nám má pomoci posoudit, jak na klienty působí její uspořádání, tedy nový design, a jak hodnotí nový model poskytování služeb. Naším cílem je zvýšit úroveň obsluhy klientů, a to především díky způsobu přijetí na pobočce a rychlosti, s níž je klient obsloužen. Zákazníka na této pobočce přijme vyškolený zaměstnanec, který se o něj postará a usnadní mu kontakt s pobočkou, případně vyřeší jednodušší potřeby klienta bez čekání. Musí tedy banku velmi dobře znát.

Prozatímní zpětná vazba od klientů je velmi příznivá. Na kompletní hodnocení je ale ještě brzo. Klienti oceňují výrazné zrychlení obsluhy i pružnější řešení jejich požadavků. Počet klientů se zde téměř zdvojnásobil. Neznamená to však, že budou další nové pobočky stejně úspěšné.

Budou se také navzájem lišit. I proto, že některé mají tři a jiné pětadvacet zaměstnanců. Celkově jde o poměrně velkou investici - než tedy začneme tento model v dalších čtyřech letech rozšiřovat, důkladně vyhodnotíme dosažené výsledky.

Komerční banka chce modernizovat 70 až 90 poboček. Má být ve všech zaveden nový model prodeje?

V České republice máme asi 400 poboček, tento způsob obsluhy bychom rádi zavedli u všech 90 rekonstruovaných poboček. U každé ale důkladně posoudíme, zda to má smysl.

Řada transakcí probíhá po internetu. U kterých produktů či služeb by mělo dominovat internetové bankovnictví a u kterých pobočky?

V Komerční bance je dnes 93 procent transakcí prováděno elektronicky, mimo pobočky. To vyžaduje důkladné zajištění bezpečnosti elektronického spojení klienta s bankou. Investujeme proto nemalé prostředky do softwaru, který má chránit bezpečnost transakcí elektronického bankovnictví - mimochodem více než třeba do našich bankomatů. Počítačová kriminalita je zkrátka realita, se kterou musíme počítat.

Přestože v transakcích dominuje elektronická komunikace, hodláme, jak jsem již řekl, dál rozvíjet i naše pobočky. Mohou totiž klientům dál poskytovat služby s vysokou přidanou hodnotou v podobě poradenství. Jsou okamžiky, kdy může potřebovat kvalitní poradenství každý klient. Nevím, zda existuje ideální mix mezi internetem a pobočkou. Svět se ale mění a my se tomu musíme přizpůsobit.

Rozhodně si ale nemyslím, že pobočky končí, vždyť hustota bankovních poboček v České republice patří k nejnižším v Evropě. Je na klientovi, aby se rozhodl, zda bude s bankou komunikovat přes pobočku, internet, či mobil. Každý je jiný a my musíme umět uspokojit potřeby všech.


zpět

Partneři: Vyhlašovatel:
IBM pwc Hospodářské noviny
Odborní partneři:
Česká bankovní asociace Česká bankovní asociace