Nejlepší banka
Nejlepší pojišťovna Nejlepší banka
12.6.2017

Kapitálové životní pojištění je mrtvým produktem, v nabízených službách musí pojišťovny držet krok s konkurencí

Do analýzy pojišťovacích produktů a služeb je zahrnuto celkem 18 pojišťoven. Agentura Datank, která za průzkumem stojí, vyhodnocuje všechny druhy nabízených produktů a služeb pojišťoven od online kalkulátorů, přes možnosti sjednávání pojištění, způsob platby až po doprovodné služby jako je zpětné volání.

V kurzu je investiční životní pojištění

Životnímu pojištění jednoznačně vládne to investiční. Při něm je spořicí složka uložena v podílových fondech, z nichž můžou plynout zajímavé výnosy. Takové produkty nabízí každá do průzkumu zahrnutá životní pojišťovna. Oblíbené je také rizikové životní pojištění, naopak kapitálové životní pojištění je dnes mrtvým produktem. Do značné míry za tím stojí drtivě nízké úrokové sazby a téměř žádné zhodnocení prostředků. Nějakou formu kapitálového životního pojištění nabízí jen zhruba jedna třetina životních pojišťoven. Už jen jediná pojišťovna nabízí vkladové kapitálové životní pojištění, což podtrhuje úpadek kapitálového životního pojišťovnictví jako takového. Trendem je naopak nabízet produkty jak životního, tak neživotního pojištění. To prokazuje narůstající komplexnost pojišťovacích domů.

„Období nízkých úrokových sazeb je, zdá se u konce. Zajištění přiměřeného výnosu z finančních aktiv pojišťoven je však stále velkou výzvou i vzhledem k tomu, že pojišťovny investují konzervativně. Hlavním posláním pojišťoven je především krytí rizik. Jejich škála roste jak s digitalizací domácností i života kolem nás, tak například teroristickými hrozbami ve světě. Vidím tak velké příležitosti pro nové inovativní produkty či způsob jejich prodeje. Pojišťovny prokazují svůj pozitivní přínos především v době katastrofických událostí, jakými byly například povodně. Obecně se výše průměrné škodní události zvyšuje, což je patrné především u pojištění odpovědnosti. Pojišťovny inovují nejen své produkty. S cílem lépe mapovat škodní události a být lépe připraveni je likvidovat využívají například drony," říká Marek Richter, partner v oddělení Auditorských služeb, PwC ČR.

Neživotní pojišťovny nabízejí podobnou škálu produktů

Pojištění domácnosti a nemovitosti nabízejí pojišťovací domy téměř bezvýhradně. Pokud v nabídce některých z nich něco chybí, tak je to nejčastěji autopojištění. Pojistit se dá i pes nebo kočka. „Letos jsme nově rozdělili pojištění odpovědnosti za škodu způsobenou zvířaty a pojištění zvířat samotných,“ komentovala Gabriela Šamanová z analytické agentury Datank. Kdo se bojí, že jeho čtyřnohý miláček způsobí nějakou škodu, může využít tento produkt šitý na míru u celkem šesti pojišťoven. U všech z nich je možné pojistit si i samotná zvířata.

Pojišťovací trh je v pohybu

Stačí trochu sledovat novinky a je jasné, že pojišťovny neusínají na vavřínech. V posledních měsících přicházejí s exkluzivními produkty, které je mají odlišit od ostatních. Reagují pochopitelně na skutečné potřeby. Podnikatelé a veřejná správa se tak může pojistit proti terorismu, výtržnostem a narušování veřejného pořádku. Nabídka cílí mimo jiné i na provozovatele hotelů, restaurací a nákupních center. Některé pojišťovny umí speciálně pojistit rodinné umělecké sbírky. Klasické pojištění domácnosti, které většinou obsahuje připojištění cenností, už nárokům nestačí. Pojistit si lze i dron nebo sjednat pro cyklisty podobné asistenční služby, jako mají motoristé. „Nové technologie přispěly ke změně mnoha odvětví a mění i konzervativní a vůči náhlým změnám imunní pojišťovnictví. Tradiční pojišťovny hledají cestu, jak nově vznikající příležitosti a možnosti využít k obohacení své nabídky a lepšímu fungování. Pro nové hráče jsou technologie fundamentem a primárním prostředkem konkurenceschopnosti. Ze změn bude profitovat klient – pojišťovny mu výrazně pomohou s prevencí rizik, poskytnou pojistnou ochranu adaptovanou na individuální potřeby a jejich změny v čase, umožní výrazně jednodušší a efektivnější komunikaci,“ uvedl Jaroslav Peyerl, odborník na finanční sektor společnosti IBM Česká republika.

Klíčem ke klientům jsou služby

Významným trendem je neustálé posouvání možností sjednat si různé druhy neživotního pojištění online. Kvůli individuálnímu přístupu to však neplatí u životních produktů. Třeba online kalkulátory zde najdete jen výjimečně. „Většímu rozvoji digitalizace v oblasti sjednání životního pojištění a porovnávání vlastností jednotlivých produktů brání kromě jiného i technická nepřipravenost pojišťoven. Je také pravdou, že u sjednání životního pojištění je oproti neživotnímu významně složitější posoudit a porovnat produkty z pohledu parametrů vhodnosti pro daného klienta,“ upřesňuje Tomáš Síkora ze společnosti CreaSoft – softwarového specialisty na zprostředkování finančních produktů. Běžné je naopak sjednávání na webu nebo po telefonu u pojištění majetku, vozidel i cestovního pojištění. Už jen ve výjimečných případech nemůže klient provést online platby pojistného. Z dalších služeb je doslova konkurenční nutností nahlašování škodní události přes internet nebo telefon. Totéž platí pro online získávání informací o průběhu likvidace a stavu pojistné události. Stále častější je služba zpětného volání, u níž na sebe klient nechá pojišťovně kontakt a vybere si, kdy mu má zavolat.

***

Vyhlašovatelem výzkumu Nejlepší banka 2017 a Nejlepší pojišťovna 2017 jsou Hospodářské noviny, partnerem výzkumu  je společnost IBM Česká republika, odborným partnerem je Česká bankovní asociace. Zpracovatelem výzkumu je agentura Datank. Výzkum probíhá pod záštitou viceguvernéra České národní banky prof. PhDr. Ing. Vladimíra Tomšíka, Ph.D.


zpět

Partneři: Vyhlašovatel:
IBM pwc Hospodářské noviny
Odborní partneři:
Česká bankovní asociace Česká bankovní asociace