Nejlepší banka
Nejlepší pojišťovna 2018 Nejlepší banka 2018
30.10.2017

Pohled odborníka: Ve srovnání s nejvyspělejšími zeměmi na světě jsou tuzemské pojišťovny technologicky poměrně na výši

Jak je na tom pojišťovací segment z pohledu technologií a v jakých oblastech se může úspěšně rozvíjet. Nejen na to jsme se u příležitosti zveřejnění dílčích výsledků výzkumu Nejlepší pojišťovna 2017 zeptali odborníka na finanční sektor společnosti IBM Česká republika Jaroslava Peyerla.

Jak se v oblasti pojišťovacího sektoru projevují nové technologie a inovace?

Stále výrazněji. Objevují se nová rizika, proti kterým se lze pojistit, například pojištění kybernetických rizik, dronů nebo celý obor předmětů sdílené ekonomiky. S touto proměnou se nezbytně mění i přístup pojišťoven – dobrým příkadem může být dilema spojené s příchodem autonomních vozidel, který vyžaduje zásadní přehodnocení pojetí odpovědnosti. Dále celá oblast privátních dat, souvisejících s mobilními senzory a Internetem věcí, jejichž sdílení pomůže pojišťovnám lépe vyhodnocovat rizika a předcházet škodám, což by ve výsledku mohlo některým klientům přinést úspory na pojistném. Na druhé straně ovšem před sektorem stojí poměrně zásadní etické hledisko, neboť nad otázkami kolem profilování klientů dle jejich reálného životního stylu, zdravotního stavu a v budoucnu zřejmě ještě důvěrnějších parametrů, jako je třeba analýzy DNA, zdaleka nepanuje obecná shoda.

Jaké jsou možné novinky, na něž by pojišťovny v rámci konkurenčního boje neměly zapomínat?

Po celém světě nyní vznikají a na trh vstupují alternativní pojišťovny, konkurující těm tradičním novými obchodními modely. Peer to peer pojištění, mikropojištění nebo instantní, tzv. ON/OFF pojistky, kdy si sjednáte ochranu pouze na omezený čas a konkrétní rizika tehdy, kdy to skutečně potřebujete, jsou trendy, které by tradiční pojišťovací domy neměly nechat bez povšimnutí. Díky technologiím mají pojišťovny obrovskou příležitost posilovat prevenci škod a poskytovat klientům efektivní asistenci, pokud k nim dojde, což je rovněž strategický směr, který žádná pojišťovna nemůže ignorovat. Protože se bude konkurenční boj stále významněji orientovat na komunikaci a interakci mezi pojišťovnou a klientem, kde tradiční schéma z podstaty pokulhává, vidím velký potenciál i v možnostech aliancí a partnerství s poskytovateli mimo sektor. Přístup pojišťoven k entitám v rámci nově vznikajících ekosystémů, nejen v online prostředí, v budoucnu významně ovlivní celé tržní prostředí.

Využívají pojišťovny v České republice, například ve srovnání s Evropou, dostatečně technologického pokroku, který jim může usnadnit práci a klientům zvýšit komfort?

Dle mého názoru jsou ve srovnání s nejvyspělejšími zeměmi na světě tuzemské pojišťovny technologicky poměrně na výši. Nemalá část zdejších pojišťoven vyrostla na zelené louce a nemusela se potýkat s dědictvím neflexibilních architektur a zastaralých technologií, což omezovalo a do jisté míry stále omezuje tradiční velké pojišťovací domy v západní Evropě nebo v USA. Na druhé straně se pojišťovnictví, jako i jiné obory, potýká se stále sílící regulací a byrokracií, což je pro jednotlivé hráče vyčeprávající a snižuje to jejich potenciál věnovat se klientům a péči o ně.

Kam se z technologického hlediska budou služby pojišťoven vyvíjet ve výhledu několika let?

Jednoznačně směrem k personalizaci prostřednictvím masívnější segmentace. Blízká budoucnost bude charakteristická pokračující digitalizací a automatizací back office procesů i efektivnější komunikací a obsluhou klienta v online prostředí. Čeká nás nástup samoučících technologií a umělé inteligence napříč celým odvětvím. A samozřejmě pokročilá analytika, tažená obrovským nárůstem dat ve všech oblastech lidské činnosti.

Jak hodnotíte pro klienty meziročně se zlepšující podmínky investičního životního pojištění?

Vycházejí-li z očekávání růstu úrokových sazeb, bude třeba počkat, zda, respektive kdy k němu skutečně dojde a dokáže-li se investiční životní pojištění prosadit v konkurenci dalších investičních nástrojů. Osobně bych tento trend nepřeceňoval.

Rozdíly v cenách pojištění vozidel jsou stále velké. Čím si to vysvětlujete?

Autopojištění představuje v neživotním pojistění zhruba polovinu celkového předepsaného pojistného v ČR a jako segment stále roste. V situaci, kdy kombinovaný škodní poměr vysoce převyšuje 100 %, je business pro pojišťovny silně ztrátový. Trend růstu pojistného je tedy nevyhnutelný. Jednotlivé pojišťovny se stále intenzivněji snaží lépe řídit rizika a diverzifikovat pojistný kmen s cílem snížit objem škod, v důsledku čehož ze budou rozdíly v pojistném na individuální úrovni dále zvyšovat.


zpět

Hlavní partner:
Fincentrum
Partner: Vyhlašovatel: Ve spolupráci s:
IBM KŠB Advokátní kancelář Hospodářské noviny Mastercard
Odborní partneři:
Česká bankovní asociace Česká bankovní asociace