Nejlepší banka
Nejlepší pojišťovna Nejlepší banka
22.7.2015

Online produkty a služby: Banky jdou klientům naproti

Správa vlastních financí online je jednoduchá a efektivní. Vyhovuje klientům, kteří chtějí ušetřit čas, a bankám, které tím snížují náklady. Všechny své služby a produkty ale online nenabízejí. Jsou případy, kdy se bez asistence živého bankéře na pobočce neobejdete. Jaké to jsou?

Nejčastěji nabízený produkt, který je možné zřídit prostřednictvím webu či elektronického bankovnictví, je spořící účet. Tento produkt nabízí patnáct z jedenadvaceti hodnocených bank. Čtrnáct bankovních domů nabízí ještě možnost sjednat onlien klasický běžný účet, platební kartu nebo termínovaný vklad. Další hojně často využívanou a také hojně nabízenou je pojištění karet a úvěrů. Ať už proti odcizení a nebo proti neschopnosti splácet.

Pokud jde o celkový počet prodůktů, které je možno zřídit online, dělí se o první místo dělí hned čtyři banky, s celkovým počtem deseti produktů. Jsou to Česká spořitelna, GE Money Bank, mBank S.A. a Raiffeisenbank.

Hypoteční úvěr pouze na pobočce

Produktem, který zůstává dostupný stále jen na pobočkách, je hypoteční úvěr. Ten nenabízí online žádná tuzemská banka. U třinácti z jedenadvaceti finančních institucí je však možné o tento produkt prostřednictvím webu zažádat a to přes webové stránky popřípadě přes formulář v internetovém bankovnictví. Celý proces zřízení už ale probíhá přímo na pobočce. Pokud jde o spotřebitelský úvěr, ten může klient získat bez návštěvy pobočky zhruba u poloviny českých bank. Dalších šest bank nabízí klientovi odeslání online žádosti. „Některé produkty na pobočkách zřejmě zůstanou i nadále a je to opodstatněné. Dlouhodobé produkty, jako jsou hypoteční úvěry nebo životní pojištění, vyžadují adekvátní pozornost  a čas. Jak se ukazuje, v tomto případě se drží i banky „při zemi“ a ponechávají tyto produkty v rukou poradců na pobočkách.“ uvedla Radka Krůtová, z analytické agentury Datank

Přestože banky často hovoří o důležitosti online distribuce svých produktů, v posledních letech jsme nezaznamenali žádné významné skoky ani v rámci bankovního trhu, ani v počtu nabízených produktů.

Jednou z mála změn je zvýšení počtu bank nabízejících online zřízení běžného účtu. Jejich počet v roce 2015 prakticky dorovnal počet institucí poskytujících možnost online zřízení spořicího účtu a terminovaného vkladu. Výraznější meziroční posun nastal pouze u počtu bank nabízejících online zřízení spotřebitelského úvěru.
 

 

2012

2013

2014

2015

Běžný účet

8

11

12

14

Spořicí účet

13

16

16

15

Terminovaný vklad

12

14

14

14

Vkladní knížka

1

0

0

0

Bezkontaktní debetní karta

2

10

11

12

Kreditní karta

3

7

7

8

Kontokorent

5

5

5

5

Spotřebitelský úvěr

6

7

7

10

Hypotéční úvěr

1

0

0

0


Bankovní služby online: Žádný problém

V oblasti obsluhy účtů se setkáme s velmi kvalitní dostupností a většina bank jich nabízí online převážnou většinu. Nejčastěji si klient může bez návštěvy pobočky zřídit trvalý příkaz, inkaso nebo výpis z účtu. Prakticky všechny bankovní domy nabízí i online zřízení dalších služeb, jako jsou třeba internet banking, phone banking, smart banking, zahraniční platby či zůstatkové sms. A co třeba individuální vzhled platebních karet? Ze čtyř bank, které tuto službu na českém trhu nabízejí, je u tří dostupná i online.


zpět

Partneři: Vyhlašovatel:
IBM pwc Hospodářské noviny
Odborní partneři:
Česká bankovní asociace Česká bankovní asociace