Nejlepší banka
Nejlepší pojišťovna Nejlepší banka
17.8.2016

Ceny pojištění se hodně liší. Kvůli životnímu jděte na pobočku nebo k poradci, u havarijního záleží také na místě bydliště a ridičské historii

Kvůli životnímu pojištění se vyplatí navštívit pobočku nebo specializovaného poradce, havarijní pojistku může člověk bezpečně vyřešit z domova. Nabídky pojišťoven se ve většině případů hodně liší. Taková jsou zjištění průzkumu pojišťovacího trhu a srovnání cen pojištění, který realizovala analytická agentura Datank v rámci výzkumu Nejlepší pojišťovna 2016. Partnery projektu jsou společnosti KPMG Česká republika a IBM Česká republika.

Za krytí rizika úrazu s plněním 1 mil. Kč dáte minimálně 200 Kč měsíčně

Letos podruhé byla cena investičního životního pojištění porovnávána podle standardizovaného ukazatele nákladovosti (SUN). Ten mají pojišťovny od ledna 2015 povinnost klientovi předkládat jako součást kalkulace investičního životního pojištění. Tento ukazatel zahrnuje tři složky, v rámci výzkumu byla posuzována výhodnost pro klienta podle toho, jaká část celkově zaplaceného pojistného jde na investici (tzv. investované pojistné).

„Stejně jako loni se i v letošním roce podíl investovaného pojistného při zachování stejných podmínek pro všechny pojišťovny výrazně liší,“ uvedla Gabriela Šamanová, analytička agentury Datank. Nejvýhodnější nabídku by klient získal od Generali, na druhém místě od Axa a na třetím od Metlife pojišťovny. Nejlepší varianta nabídla klientovi 67 % pojistného k investování, naopak nejméně výhodná 41 %. „Některé pojišťovny ale nabízejí vedle investovaného pojistného speciální bonusy, např. Aegon vyplácí bonus každý desátý rok trvání pojištění. Pro klienta je pak ale náročné vypočítat, která pojišťovna nabízí nejvýhodnější nabídku, ukazatel SUN je pro tento případ nejvhodnější,“ dodala Šamanová.

V oblasti životního pojištění byla sledována také měsíční cena rizikového životního pojištění, kdy klient nechce žádnou částku spořit, ale chce pouze platit za krytí rizika úrazu. V tomto případě poskytla nejnižší nabídku Kooperativa, u které by klient zaplatil 200 Kč měsíčně. U Komerční pojišťovny by to bylo 226 a v Metlife 255 korun. Za takovou částku by měl 32 letý muž pojištěno riziko smrti úrazem a trvalé následky úrazem, vše na 1 mil. Kč. Nejvyšší nabídka byla cca 500 Kč měsíčně.

Pro průzkum trhu v případě životního pojištění se osvědčila pouze osobní návštěva na pobočce nebo osobní schůzka s poradcem. Podmínky nadiktované po telefonu nebo zaslané e-mailem nebyly v následně zaslaných kalkulacích často dodrženy.

Před pojištěním auta se vyplatí pořádně si zmapovat trh

Ceny havarijního pojištění se značně liší podle toho, jak dlouho řídí řidič bez nehody, některé pojišťovny umějí nabídnout i vyšší než padesátiprocentní bonus. Roli hraje také to, kde je vozidlo registrováno. Každá pojišťovna se orientuje na jiný segment trhu. Pojišťovna, která nabídne nejnižší cenu v Praze, ji nemusí nabídnout např. v Plzni.

V prvním modelovém příkladu bylo hodnoceno nové vozidlo Renault Clio hlášené v Praze se starší řidičkou s maximálním bonusem. Od pojišťoven bylo požadováno havarijní pojištění „all risk“ s pojištěním všech skel a povinné ručení s nejnižším limitem plnění, tj 35 mil. Kč. Nabídky hodnocených pojišťoven se pohybovaly od 6 655 Kč až po 9 846 Kč za rok. Nejnižší cenu nabídla Uniqa, poté Axa a Slavia.

Pro novou Škodu Superb s mladým řidičem, který nemá žádný bonus, nabídla nejnižší cenu Kooperativa, Hasičská vzájemná pojišťovna a Uniqa, ceny se v rámci deseti hodnocených pojišťoven pohybovaly zhruba od 22 do 45 tis. Kč. Platí tedy, že pro každé vozidlo i řidiče se vyplatí udělat si zevrubný průzkum trhu, rozdíly v cenách jsou často nezanedbatelné. Zájemce přitom nemusí obcházet pobočky, pojišťovny mají často přímo na svých webech kalkulátory a cenu za pojištění auta lze na rozdíl od životního pojištění pohodlně a hlavně spolehlivě zjistit na infolinkách všech pojišťoven.

Cena havarijního pojištění spolu s povinným ručením byla v jedné z modelových situací zjišťována návštěvou poboček, v druhé modelové situaci telefonicky.

„Obecně v autopojištění platí, že přístup k cenotvorbě je více individuální a segmentovaný. Klient by při výběru vhodné pojistky měl vedle ceny za pojištění brát v úvahu rozsah krytí a nabízených služeb, pojišťovnu a kvalitu poskytovaného servisu. U životního pojištění určitě platí doporučení diskutovat vhodnost pojistky s pojišťovnou nebo poradcem,“ říká Marek Čáp, vedoucí poradenství KPMG Česká republika pro pojišťovny.


zpět

Partneři: Vyhlašovatel:
IBM pwc Hospodářské noviny
Odborní partneři:
Česká bankovní asociace Česká bankovní asociace